آموزش

اصطلاحات تخصصی قهوه (عصاره گیری)

اصطلاحات تخصصی قهوه . (عصاره گیری)

کرما : لایه بالایی کاراملی رنگ اسپرسو که از co2 و روغن های قهوه تشکیل شده است

قهوه آندر (under extracted coffee) : اسپرسویی که کم تر و ناقص عصاره گیری شده است که دارای این ویژگی ها است ؛ ۱)حجم زیاد ۲) آرومای ضعیف ۳)کرمای روشن و ضعیف ۴)طعم شور و ترش زننده ۵) اَفتِر تِیست کوتاه
و دليل کامل عصاره گیری نشدن آن آسیاب درشت ، وزن قهوه ورودی کم ، دمای آب کم ، فشار دستگاه کم و تمپ کم می باشد . بهتر است برای اصلاح قهوه و عصاره گیری کامل و پرفکت ، ابتدا میزان قهوه ورودی سپس تنظیم آسیاب و درصورت آندر بودن مجدد دما و فشار ( در صورت امکان و قابلیت ماشین اسپرسو) را تغییر دهیم و تمپ را ثابت نگه داریم .

قهوه اُوِر ( over extracted coffee ) : اسپرسویی که بیش از حد عصاره گیری شده و دارای این ویژگی ها است : ۱)حجم کم ۲)آرومای سوخته ۳)کرمای سوخته و قهوه ای تیره ۴) تلخی بیش از حد ۵) گس و خشک شدن دهان پس از نوشیدن
و دلیل بیش از حد عصاره گیری شدن آن آسیاب ریز ، وزن قهوه ورودی زیاد ، دمای آب بالا ، فشار آب بالا و تمپ بیش از حد سنگین می باشد .
بهتر است برای اصلاح قهوه و عصاره گیری کامل و پرفکت ، ابتدا میزان قهوه ورودی سپس تنظیم آسیاب و درصورت اُوِر بودن مجدد دما و فشار ( در صورت امکان و قابلیت ماشین اسپرسو) را تغییر دهیم و تمپ را ثابت نگه داریم .
لازم به ذكر است قهوه دارك رست به دمای کم تر ، زمان کم تر و میزان قهوه ورودی کم تر نسبت به قهوه های لایت رست ، نیاز دارند.

گردآورنده قهوه سالیز
ترجمه شده توسط امیر برغمدی
انتشار با ذکر منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *