آموزش

انواع قهوه :

تتت

بله تیتر بالا را درست خواندید قهوه بجز از نظر نوع عمل آوری و رست آن از نظر جنس و ریشه و محل کشت نیز دارای انواع مختلف است که هر یک می تواند پایه ای بر نوع رست و عمل آوری آن باشد.

کشت قهوه امروزه و از دیرباز در کشورهایی همچون یمن، اتیوپی، جامائیکا، اندونزی، مالزی، برزیل، ویتنام، هند، کنیا، هنوا، آرژانتین، مکزیک، سوماترا و تایلند به دلیل شرایط مناسب اب و هوایی انجام می شود. دانه قهوه های کشت شده در غرب طعمی شکلاتی ، کاراملی و وانیل مانند دارند. اما هر چه به شرق می رویم در کشور هایی مثل اتیوپی یا کنیا مزه دانه ها ظریف تر و طعمی میوه ای و مرکبات مانند دارد و رایحه های آن ها همانند عطر گل است. عموما هرچه بیشتر به سمت جنوب می رویم مزه ها قوی تر و سنگین تر و رایحه نیز تند تر می شوند.

عربیکا و روبوستا انواع اصلی دانه های قهوه :

مرغوب‌ترین نوع دانه های قهوه که طعم و بویی منحصربه‌فرد دارند از بوته‌ای به نام Arabica به دست می‌آید که قدیمی‌ترین انواع قهوه‌است و در ارتفاع ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا عمل می آید.حدود ۷۵ ٪ از کل قهوه‌ای که در جهان کشت می‌شود عربیکا است. قدیمی‌ترین نوع قهوهخ عربیکا قهوه موکا و جاوه هستند که امروزه نامی شناخته‌ شده محسوب می‌شوند. نوع دیگری از دانه های قهوه روبوستا نام دارد که در بلندی در حدود ۸۰۰ متری از سطح دریا رشد می‌کند و بیشتر از عربیکا تحمل سرما را دارد. میزان کافئین روبوستا دو برابر عربیکا است، اگرچه بو و طعم آن در رده پایین‌تری قرار دارد و ارزان‌تر است. روبوستا حدود ۲۵ ٪ از کشت قهوه جهان را تشکیل می‌دهد. نوع مرغوب آن هم برای تهیه اسپرسو به کار می‌رود. نوع دیگری از آن که در آفریقای غربی می‌روید لیبریکا نام دارد که درصد بسیار اندکی از دانه‌ها از این نوع هستند.

قهوه چیست؟ رست چیست؟عربیکا ، روبوستا چیست؟فواید کافئین چیست؟-فروشگاه اینترنتی ایلی مارکت

خواص و مضرات قهوه و کافئین :

قهوه هم مانند هر نوشیدنی و خوراکی دیگر دارای مضرات و فواید خود است.هرچند کفه ترازو به سمت خواص سنگینی می کند اما مضراتی هم در بین هست.در زیر به صورت اجمالی به برخی از این فواید و مضرات می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *