آموزش

بای پس

دم آوری یکی از مباحث مورد نیاز و مهمی است که هر باریستایی که مشغول به کار است نیاز دارد به مفاهیم آن مسلط باشد . به همین خاطر بحث دم آوری را در دوره جامع باریستا سالیز نیز گنجانده ایم .
یکی از تکنیک های قهوه های دمی بای‌پس می باشد .بای‌پس ( bypass) با معنای لغوی گذرگاه فرعی یعنی اضافه کردن آب به صورت مستقیم به قهوه دم آوری شده . ( نه به قهوه آسیاب شده) .
تقریبا در تمام دم افزار ها میتواند کاربرد داشته باشد اعم از دم افزار های فیلتری ( کمکس ، وی شصت و…) و به ویژه ایروپرس .
معمولا بای‌پس با درصد عنوان می شود به عنوان مثال بای‌پس ۲۰ درصدی یعنی ۲۰ درصد از کل آب بعد از دم آوری به صورت مستقیم به قهوه دم شده اضافه شود .( البته به دلیل حجم آب کم تر ، زمان دم آوری معمولا کوتاه تر می‌شود) .
ولی چه مواقعی لزوم دارد که از بای پس استفاده کنیم ؟
▪️برای جلوگیری از عصاره گیری بیش از حد
▪️ برای قهوه سازی ماننده ایروپرس که قهوه و آب محدود تری می توان برای آن استفاده کرد و برای دم آوری میتوان قهوه غلیظ تری با آن دم کرد و سپس با بای‌پس و مقداری رقیق تر کردن به بادی مطلوب رسید.
▪️برای مواقعی که میخواهیم بیشتر از حجم استاندارد دم افزار دم آوری انجام دهیم . مثلا با کمکس سه کاپ قصد داریم به اندازه کمکس ۶ کاپ دم آوری انجام دهیم در این صورت با استفاده از بای‌پس قهوه غلیظ تری ( با کمک آسیاب ریز تر و قهوه بیشتر ) دم می کنیم و سپس مابقی آب را به طور مستقیم به قهوه دم شده اضافه میکنیم.
و …
حالا اگر بخواهیم با ۵۰۰ میلی لیتر آب و بای‌پس ۴۰ درصدی دم آوری انجام بدیم چقدر آب را به صورت بای‌پس استفاده میکنیم ؟
تو کامنت بنویسید 🌹
ترجمه و گرد اوری گروه قهوه سالیز
‎ کپی با ذکر منبع اخلاقی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *