آموزش

چی سفارش بدیم؟؟!

چی سفارش بدم ؟!
قسمت اول . اسپرسو

در اولین نگاه به منوی یک کافه ، دنیایی از انواع نوشیدنی های سرد و گرم می بینیم . از انواع قهوه تا انواع شیک و گلاسه . امروز می خواهیم در این مقاله سفری به دل منوی کافی شاپ ها برویم و با تمام آیتم های منو آشنا شویم .

اسپرسو :

به جرأت می توان گفت که اسپرسوی یک کافه مهم ترین آیتم آن کافه است . زیرا اسپرسو پایه بسیاری از نوشیدنی هایی است که می توان در کافه سفارش داد به همین جهت کیفیت اسپرسو بسیار حائز اهمیت است . اما اسپرسو چیست؟
اسپرسو به قهوه ای می گویند که توسط ماشین اسپرسو با دمای ۸۸ تا ۹۶ درجه ، بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه ، با فشار ۹ بار تهیه می شود . اسپرسو بعد از قهوه ترک ، بیشترین بادی را دارد و بسیار غلیظ است . یک فنجان اسپرسو ، روی خود فوم کاراملی رنگی دارد که کرما نامیده می شود و ترکیبی از انواع روغن ها و کربن دی اکسید است . غیر از درستی تهیه کردن اسپرسو ، طعم اسپرسو به قهوه استفاده شده دارد که میزان تلخی ، ترشی ، بادی و … را تعیین می کند . یک اسپرسو پرفکت بین ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتر حجم دارد اما گاهی اوقات بخاطر خطاهای باریستا در تنظیم آسیاب و یا تنظیم ماشین اسپرسو و یا میزان قهوه ورودی، حجم قهوه اسپرسو کم تر و یا بیشتر از حد معمول می شود(قهوه آندر و اور ) که در مطالب قبلی به طور کامل درباره آنها صحبت كرديم .
ولی گاهی اوقات یک باریستای حرفه ای می تواند اسپرسویی با حجم کم تر با غلظت بیشتر (ریسترتو ) و یا اسپرسویی با حجم بیشتر و غلظت کم تر ( لونگو ) تهیه کند که در مطلب بعدی درباره آنها صحبت خواهیم کرد .

گردآورنده قهوه سالیز
ترجمه شده توسط امیر برغمدی
انتشار با ذکر منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *