آموزش

ریسترتو و لانگو

در مطلب قبلی درباره اسپرسو صحبت کردیم . این بار با دو نوشیدنی جدید آشنا می شویم که از یک خانواده اند ولی کاملا متفاوت هستند .

ریسترتو :

ریسترتو یعنی اسپرسو کوتاه شده . یعنی اینکه یک باریستا با مهارت و تخصص خودش عصاره ای از اسپرسو بگیرد که بجای ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتر اسپرسو ، ۱۵ تا ۲۵ میلی لیتر در فنجان قهوه باشد که ریسترتو نام دارد . اما چگونه؟ برای این کار نیازی به تغییر دما ، فشار ، میزان آسیاب قهوه و یا میزان قهوه ورودی نیست . فقط کافیست که میزان آب یا همان زمان عصاره گیری را کمتر کنیم تا بجای اسپرسو ، ریسترتو داشته باشیم . مثلا اگر قرار است با ۲۵ ثانیه ۲۸ میلی لیتر اسپرسو عصاره گیری کنیم ، زمان عصاره گیری را به ۱۷ ثانیه محدود می کنیم تا ۱۹ میلی لیتر عصاره داشته باشیم . اینکه چند ثانیه عصاره گیری کنیم کاملا به نوع دستگاه(فشار و دما و همچنین حجم استاندارد پرتافیلتر ) ، نوع و رست قهوه ، میزان آسیاب و میزان قهوه بستگی دارد اما معمولا زمان مناسب عصاره گیری ریسترتو بین۱۵ تا ۲۰ ثانیه است.

فرق ریسترتو با قهوه اُور :
قهوه اور کرمای قهوه ای سوخته دارد و ریسترتو کاملا مثل اسپرسو کرمای کاراملی رنگ دارد . قهوه اور مثلا در ۲۵ ثانیه ۱۸ میلی لیتر عصاره به ما می دهد ولی ریسترتو در ۱۸ ثانیه ، ۱۸ میلی لیتر به ما عصاره می دهد . ریسترتو بسیار آروماتیک و رایحه ای است ولی قهوه اور آرومای سوخته دارد . ریسترتو طعمی شیرین و دلچسب دارد ولی قهوه اور طعمی گس مانند دارد و دهان را خشک می کند .

لونگو :

لونگو برعکس ریسترتو است . به این صورت که زمان عصاره گیری را بیشتر کنیم تا حجم قهوه در فنجان ما بین ۴۰ تا ۶۰ میلی لیتر شود . هرچند میزان آب در لونگو بیشتر از اسپرسو است ، ولی طعم تلخ تری نسبت به اسپرسو دارد .

تفاوت قهوه لونگو با قهوه آندر :
هردو حجم بیشتری دارند با این تفاوت که قهوه آندر در ۱۸ ثانیه به ۴۰ میلی لیتر رسیده ولی لونگو در ۴۰ ثانیه . قهوه آندر طعم شور و زننده دارد ولی لونگو تلخ است . کرمای قهوه آندر ضعیف است و سریع محو می شود ولی لونگو کرمای پایداری دارد .

تمام اطلاعات برحسب اسپرسو سینگل نوشته شده اند .
لونگو و ریسترتو هم مانند اسپرسو می توانند دبل و سینگل داشته باشند .

گردآورنده قهوه سالیز
ترجمه شده توسط امیر برغمدی
انتشار با ذکر منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *