اخبار

سفر قهوه از مزرعه تا فنجان، قسمت اول

  • قهوه ای که هر روز شما  از آن لذت می برید مسافرت  طولانی تا فنجان شما داشته است . در این مقاله می خواهیم این سفرطولانی  را  با هم طی  کنیم

۱ ) کشت قهوه

دانه قهوه خود نوعی بذر است . وقتی خشک ، برشته و آسیاب می شود آماده دم کردن است در غیر این صورت با کاشت مجدد می تواندتبدیل به یک درخت قهوه شود . دانه های قهوه معمولا در مزرعه های بزرگ در گلخانه های محافظت شده با سایه بان کاشته می شوند . جوانه ها و نهال ها مکررا آب یاری و از نور خورشید محافظت می شوند تا زمانی که به اندازه ای قوی شده باشند تا بتوانند برای همیشهدر خاک کاشته شوند . کاشتن نهال قهوه معمولا در فصول بارانی سال اتفاق می افتد تا زمانی که ریشه های نهال کاملا قوی شوند ، خاکنم دار بماند .

………………………………………………………………..

۲ ) برداشت گیلاس قهوه

بسته به نژاد قهوه حدود ۳ تا ۴ سال طول می کشد تا نهال تازه کاشته شده میوه دهد . میوه قهوه که به گیلاس قهوه شناخته می شود ابتداسبز رنگ است و کم کم قرمز می شود تا زمانی که کاملا رسیده و آماده چیده شدن شود .معمولا سالی یک بار برداشت انجام می شود . در برخی از کشور ها مانند کلمبیا که درختان سالی دوبار شکوفه می دهند یک برداشت اولیه و یک برداشت ثانویه انجام می گیرد. دربیشتر کشور ها محصولات با دست توسط کارکنان آموزش دیده و مشتاق و در شرایط سخت چیده می شود .

اما در برخی کشور ها مانند برزیل که زمین های مزارع مسطح و هموار هستند فرایند برداشت قهوه مکانیزه شده است و برداشت باماشین های کشاورزی پیشرفته انجام می گیرد   .

چه با دست و یا چه با ماشین ،  قهوه با یکی از روش های زیر چیده می شود .

 

۱)برهنه کردن درخت (strip picked)  : یعنی چیدن تمام میوه های رسیده و نرسیده یک درخت چه با دستگاه و چه با دست .

۲)چیدن انتخابی (selectively picked ) : چیدن میوه های رسیده توسط انسان به این صورت که بعد از چیدن میوه ها جمع کنندگانمیوه بعد از ۸ تا ۱۰ روز دوباره به پیش درخت ها بر می گردند و دوباره میوه هایی که رسیده شده اند را می چینند چون این روش توسطانسان انجام می شود وقت و هزینه زیادی می خواهد و از گذشته برای چیدن میوه های قهوه های عربیکای با کیفیت استفاده می شدهاست .

ادامه دارد ….

گروه قهوه سالیز

ترجمه : امیر محمد برغمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *