آموزش

قهوه چیست؟

قهوه چیست ؟

اکثر مصرف کنندگان قهوه از تاریخچه،حقایق و خواص منصوب به قهوه بی خبرند.این که رست به چه معناست.عربیکا و روبوستا به چه چیز اشاره دارند.حتی انواع مختلف موجود نیز به درستی معرفی نشده و روش های صحیح طبخ و مصرف قهوه و نیز میزان کافئین موجود برای عموم مصرف کنندگان این نوشیدنی پرطرفدار و به راستی اعجاب آور ناشناخته است.این مقاله در فروشگاه اینترنتی ایلی مارکت به معرفی انوع قهوه هایی را که میتوانید تهیه و استفاده کنید و بررسی برخی انواع رایج در بازارمی پردازد به این امید که در راه معرفی و شناخت این دانه اعجاب آور قدمی برداشته باشیم.

قهوه چیست؟ رست چیست؟عربیکا ، روبوستا چیست؟فواید کافئین چیست؟-فروشگاه اینترنتی ایلی مارکت

ریشه کلمه ” قهوه ” :

اولین مسئله و ابهام در خصوص این نوشیدنی پر طرفدار نام آن ” قهوه ” است.بر خلاف آنچه باور عموم است و آنچه در برخی مقالات در خصوص قهوه گفته اند این یک کلمه با ریشه عربی نیست بلکه خود عربی شده کلمه “کافا” است که نام شهر و منطقه ای در اتیوپی است که برای اولین بار گیاه قهوه در آن یافت شد.

این واژه هم‌چنین از راه زبان ترکی به زبان‌های اروپایی راه یافته‌است.

مطابق با آنچه در دانشنامه ویکی پدیا در خصوص قهوه آمده است:

ابوعلی سینا حکیم بزرگ ایران، حدود هزار سال قبل در کتاب خود شرح جامعی در مورد قهوه آورده که البته ایرانیان در آن عصر بر آن نام بونو نهاده بودند و بوعلی نیز همین واژه را به کار بسته‌است. این واژه‌ای است که هنوز در اتیوپی آن را به کار می‌برند. بوعلی سینا قهوه را به منظور تحریک بیماران افسرده، مورد استفاده قرار داده‌است.

لذا یک باور رایج دیگر در خصوص قهوه که ورود آن به ایران را مربوط به دوران صفویه می داند نیز بی اساس است،هرچند آشنایی عمومی و مصرف قهوه به صورت یک نوشیدنی در ایران در این دوران رواج یافت.

قهوه چیست ؟

قهوه گیاهی است که در نواحی گرمسیری می‌روید و  مرغوب ترین انواع آن امروزه در ۲۱درجه بالای خط استوا و ۲۱ درجه پایین خط استوا کشت می شود.بلندی آن بین ۳ تا ۱۰ متر است. این درخت از ۳ تا ۵ سال پس از کاشت شروع به محصول دادن می کند . گلهای آن سفید رنگ و خوش‌بو است و شباهت زیادی به گل یاسمن دارد. و اما آنچه که ما به از قهوه می‌شناسیم میوه این درخت است که که بو داده و آسیاب می‌شود. این میوه که  از نظر ظاهری به میوه زغال‌اخته شباهت دارد و کمی گردتر و کوچکتر از آن است و ظاهری تخم‌مرغی شکل دارد و بصورت خوشه‌ای رشد می‌کند ابتدا سبز رنگ است که به تدریج زرد و در نهایت قرمز یا بنفش می‌شود. بین ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشد تا میوه آن کاملا برسد. هر درخت حدود ۲۰۰۰ میوه می‌دهد که تقریبا نیم کیلو قهوه بود داده از آن بدست می‌آید. میوه آن را با دست می‌چینند و بر حسب وزن آنها را غربال می‌کنند. پس از شستشوی قسمت گوشتی میوه دانه‌ها را به روش سنتی با قرار دادن در نور آفتاب خشک می‌کنند . پس از آن محصول بسته‌بندی می‌شود. اندازه دانه‌ها در فرآیند بسته‌بندی برای داشتن محصولی یک‌دست مهم است. اکنون قهوه آماده صادرات یا بو دادن است، پیش از آن  این دانه‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری می‌شود.

قهوه چیست؟ رست چیست؟عربیکا ، روبوستا چیست؟فواید کافئین چیست؟-فروشگاه اینترنتی ایلی مارکت
قهوه چیست؟ رست چیست؟عربیکا ، روبوستا چیست؟فواید کافئین چیست؟-فروشگاه اینترنتی ایلی مارکت

بو دادن یا رُست قهوه چیست ؟

روند و تکنیک بو دادن دانه‌های قهوه در بدست آمدن یک فنجان قهوه خوش‌طعم بسیار موثر است و خصوصیات ظاهری و تکسچر طعم نوشیدنی قهوه حاصل این فرآیند است. در روند بو دادن قهوه دانه سبز یا شیری رنگ قهوه به دانه‌ای قهوه‌ای یا شکلاتی رنگ تبدیل می‌شود و بخشی از ترشی، بو و کافئین موجود در آن از بین می‌رود اما حرارت وارده در این پروسه به شکل گیری و آزاد شدن ترکیبات آروماتیک در محصول نهایی کمک می کند که حاصل آن رایحه بی نظیر قهوه است. در نهایت دانه‌ ها صاف‌تر و حدود دو برابر بزرگتر و شیرین‌تر و دارای ته مزه ای تلخ می شوند. در خانه هم می‌شود دانه‌ها را در فر یا ماهیتابه بو داد و رست کرد هرچند این روند امروزه با تکنیک ها و وسایل مختلفی انجام می شود که هریک طعم و رایحه و محصول نهایی متفاوتی را موجب می شود که حاصل آن تنوعی گسترده برای نوشیدنی قهوه مطابق با سلیقه هر مصرف کننده و فرهنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *